Tuesday, August 27, 2013

LONDON-SUMMER 2013 (Part 1)


Assalamualaikum & greetings all...

Lamanya kita menyepi daripada berblogging ni..Tersangat sibuk dengan life..ye la..semua orang pun sibuk kan..siapa yang tak sibuk..asalkan jangan jadi penyibuk yang membawa aura negatif..huwahuwa..

Actually..ramai yang request untuk kita share trip to semi europe..haha..ye la..kira semi sebab bukan semua negara dalam europe tu yang we all pegi..bila sharing..byk info berguna yg boleh digunakan bersama or jadi future reference..

Alhamdulillah..ada rezeki kami untuk sampai ke sana..kita merancang tapi Allah yang menentukan..In shaa Allah..umrah dan haji in shaa Allah akan dilaksanakan..ikut quota ye..kita bukan dekat negara Arab boleh sesuka hati keluar masuk Mekah..yang penting niat yang baik untuk pergi perlu ada..yang dah pergi..tu memang rezeki kamu..tak baik memperlekehkan orang2 yang tak pergi lagi dgn memberikan alasan kononnya org2 yang tak pergi lagi ni berkata "tak sampai seru" or whatever..dont u dare to say that..jgn pandai2...think positive! Semua org kepingin mau ke sana..! Semua orang ada perancangan masing2..KAMU JE YANG TAK TAU.. Positive! Zaman "xsampai seru" itu sudah berlalu..zaman sekarang..semua orang concern dan cerdik akal..

Ok done berleter.. Hehe..

Planning kami untuk ke sana agak singkat..but i'll try my best to ease my hubby..sebab bab2 flight ticket, place of interest, semuanya mrs wifey yang kena buat..dan sesungguhnya kita bukanlah seorang yang suka ikut group tour, naik bas or ada driver if ke luar negara..sebabnya..banyak sangat pengajaran & pembelajaran (cewah) yg kita boleh dpt if we plan our own journey dan rasa lebih adventure & kekeluargaan bila survive mcm ni..haha..so mrs wifey ni pun start la searching for blog, official website  countries yg kita nak visit, hotels dan yang paling penting...Flight Ticket! Of course..kalau tak..macam mana nak ke sana kan?

Finally we decided to fly with Qatar Airways..sebabnya this flight ada 1 stop iaitu transit di Doha, Qatar...Flight kami jam 3 pagi..7 hours to Doha..transit about 2 hours di Doha..jadi sempatla kita mandikan Hannah..tukar pampers..and makan..bila Hannah dah mandi dan kenyang..so, Hannah dah start mengantuk..yeay..it's time to mommy untuk rest, tengok movie and makan dengan senang hati for the next 7 hours to Heathrow Airport, London! Best kan?? Hannah tido almost 7 hours..Hannah totally tidur dan tak banyak meragam..mommy sayang sgt2 dgn Hannah..muah2 (tiba2 geram dgn dia)..

DAY 1 - LONDON

Sampai di Heathrow baru Hannah bersuara kepenatan..haha..
After almost 16 hours flight..Alhamdulillah kami selamat tiba di Heathrow Airport, London..
After reading many blogs (memang banyak sgt blog org yang dah ke europe), once bila kita sampai di airport, what i did or been suggested....

1) Beli kad Oyster & top up 10/20 pound (mcm touch & go coz senang nak ke mana2 with their public transport iaitu underground dia)
2) Ambil tube map untuk simpanan (map underground tu)- FREE
3) Botol mineral kosong (senang nak ke toilet..hehe)

Oyster Card..we all top up 10 pound

Ada 2 cara nak ke City Centre..sama ada naik express - 20 pound/pax (mcm KLIA Express) or underground - 7 pound/pax (mcm KLIA Transit)..so kita boleh pilih..nak yg murah or mahal..kami naik Underground sebab tak rushing..dan yang penting boleh jimat banyak utk shopping..ahaks..

Mommy khusyuk study tube map
Hannah nak tido dgn mommy

Lebih kurang macam komuter..tapi keefisyenannya mengalahkan komuter..every 2 minutes..dan sangat laju
 Sesetengah station ni ada lif..dan ada yang takde..so if bawa beg berat2 or stroller..kene angkutla semua tu..luckily..our stop ada kemudahan OKU..so lif disediakan..kita boleh tengok facilities yang disediakan di setiap station..melalui map yang ada dalam tren ni..

Tukar train to our next stop..pegi satu beg..balik kl..beg beranak pinak
If you lost..dont worry coz di setiap luar station akan disediakan map di kawasan tersebut..so bila kami keluar je dari station, kami terus tengok map tersebut..or kalau dah sesat barat jugak, tanya je la mat2 saleh tepi jalan tu..mereka ok & helpful..

Akhirnya kami tiba di station untuk ke apartment Umi..siapa Umi? Nanti kita cerita..

Rupanya setiap hari ada this market dekat bawah apartment Umi..namanya.. Church Street Market..basically mcm pasar malam rumah kita..ada ikan, sayur..dan yang paling best..area rumah Umi ni banyak sgt kedai ayam halal, kedai makan halal, kfc halal..semua ada..depan tesco pulak tu..memang worth sgt2!

Even penat..tapi sangat tak sabar nak ke apartment Umi..siapakah Umi ni..ok..before ke sini, mestila kite mencari2 tempat penginapan kan? Since my sis in law dah pernah sampai sini and stayed di Malaysia Hall, dia suggest untuk tinggal di situ. Unfortunately, Malaysia Hall tak terima any children below than 4 years..Especially infant la kan? And if we wanna stay there, we have to make sure that our stay will no longer than 2 nights..coz mereka lebih mengutamakan pelajar2..

Luckily, pihak Malaysia Hall ni telah bagi satu contact no iaitu no phone Umi ni..we all prefer untuk stay di rumah2 org Malaysia sebab tak perlulah nak samak dan sebagainya..and of course we prefer apartment instead of hotel..apartment ada kitchen and everything..and for your information..Umi juga menyediakan beberapa bahan mentah seperti minyak masak, marjerin, telur, roti dsb untuk kita yang menginap di apartmentnya..so..memang happy duduk dengan Umi..hari2 masak nasi, nasi goreng and siap bawa bekal lagi if nak ke mana2..owh ye..rumah umi ni di Church Street..Blackwater Apartment..if sesiapa nak no phone Umi boleh drop your email here ye..

Hari pertama masa kami dihabiskan dengan berehat dan tinjau2 area Church Street ni..sebabnya..daddy penat angkut beg besar gedabak..mommy tolak stroller Hannah..kami panggil stroller cap ayam beli kat Manjaku harga RM79.90.. tak worth bawak stroller mahal..sebabnya..kami berhajat nak buang stroller itu di Paris..kelas kau stroller..haha..sampai London pun besi stroller dah kemek2..biarkan..

Day 2 - Bicester Village

Ramai yang tanya..ada apa kat sana tu..dahla jauh..hajat kami pergi ke sana of coursela untuk bershopping kan....sebabnya....TAX REFUND!! sesiapa pun akan suka, if lepas shopping..ada duit yang bakal dipulangkan..lagi satu..ianya murah kerana di sini adalah factory outlet..ala2 JPO gitu...Untuk ke Bicester Village ni..(sebutan Bister Village), kami mengambil tren dari Marylebone Station (adalah digalakkan bagi mereka yang ada Iphone/Ipad/Samsung untuk download tube map dalam gadget anda-sgt senang nak ke mana2) dan stop di Bicester North station..return tickets berharga 64 pound untuk 2 orang..termasukla shuttle..sebab dari train station nak ke outlet2 tu agak jauh for walking distance..

Pagi2 dah bangun buat breakfast anak beranak ni and terus ke train station
Train Station yg besar..dan of course cantik..pegi kaunter & beli ticket..
Pemandangan dari dalam train..otw ke Bicester Village..
Dah sampai ke Bicester North Station..journey lebih kurang 1 jam dari Marylebone Station

Hannah sgt ok..bagi chance mommy & daddy shopping..


Bicester Village-Factory Outlet

Kami tiba awal..jam 10 pagi..
Pengajarannya di sini..if u all sampai awal..tak payahla survey2 dulu ke..pikir2 dulu ke..sebabnya..once u turn around nak beli barang2 yang dah di aim tu..ianya telah dikebas oleh mereka2 yg shopaholic juga..

Konon2nya kami survey2 & tengok2 je..jam 12 tengah hari..semua yg hot2 dah licin..tension mak ok..

Jimmy Choo...Hannah pulak study tube map
24c....cuaca ok..but windy yg sejuk2..so sgt selesa bila berjalan..tak sejuk sgt..& tak panas sgt..

Wow..sale..terjojol2 mata tengok SALE..huhu..orang perempuan..gitula..





Nasi kandaq beratuq
Stop sekejap kat Starbucks..bagi Hannah makan..tukar pampers..

Banyak jugak baju2 Hannah yg comel2 compared to Pavi..what I've been told..actually..factory outlet ni tempat brg2 dr butik yg outdated..then dihantar ke outlet..tp di Malaysia..still blh dikatakan new arrival..huhu..whateverla kan..janji blh pakai
 But for your information, baju kanak2 tidak dikenakan tax ye..so takde tax refund on baby's clothes..tax hanya dikenakan ke atas barang2 org dewasa..dan ianya juga ada limit di mana hanya pembelian 30 pound ke atas layak untuk tax refund..so setiap kali kita buat pembelian 30 pound ke atas, mintak dia buatkan borang tax refund..so kita blh claim cash or dimasukkan dlm credit/debit card kita bila di airport di mana2 negara eropah yg kita exit nanti..

P/s: Jgn buang sampul tax refund dan bawa passport ye..ada sesetgh outlet tu nak tgk signature on ID if kita guna credit/debit card..signature kita pulak hanya ada di passport..

Byk sgt pilihan..rasa nak beli semua..tp daddy kata..sikit2 dahla..sekejap je pun Hannah boleh pakai..ok daddy..

Singgah Clarks beli kasut Sarah..Sarah..kalo ko tak sayang aku..tak taula..haha..tetiba..

Daddy pun boleh meroyan tgk price..haha..

Orang dah mula ramai..

Mommy tgh tgk latest product..haha
Mommy tak ketinggalan untuk shopping..price Prada is 33.3% dari butik..bukan mommy kata..tapi tertulis dalam butik tu..yang design baru ada..yang lama pun ada..mommy beli yang asal ada je..hehe..yang tepi2 tu dok beratur nak masuk outlet..ye la..org makin ramai..kena la beratur kan..jangan marah2 pulak kalau kena beratur..standard la tu..

Kami berangkat pulang pada jam 2.30 petang..so sampai Marylebone station dalam pukul 4 petang..Sesampai je di station, terus balik apartment hantar barang2 yang dibeli di Bicester Village tadi..ye la..kalau ke hulu ke hilir bawak barang..takut orang aim pulak...

Lepas hantar barang kami keluar balik untuk ke Harrods..orang cakap, kalau sampai London tak sampai Harrods, tak lengkap..ikut je la kan..tengok apa yang best sgt kat sana..

Harrods!
Dari Edgware Road station ke Harrods kami kena tukar train..kami turun di Knightbridge Station..memang terus ke pintu mall dia..

Malam ni, England lawan Scotland (football)..tetibe...
Dalam Harrods..nak shopping pun boleh..tapi tak berapa nak suka sangatla Harrods ni...haha..sukati je kan tak suka..sbb hati berkata..baik shopping di Paris..hoho..

Kesimpulannya, makanan di London murah..souvenir murah..transport efficient..makanan halal merata2..orangnya baik2..so 3 stars out 5 diberikan..huhu..


NEXT DAY???
TO BE CONTINUED...




78 comments:

  1. cepat syira..buat [part2 plak..seronok membacanya;)

    ReplyDelete
  2. seronok baca journey di london.. hopefully one day, saya dapat jgk ke sana.. huhu

    ReplyDelete
  3. Salam sis, i nak no phone umi tu bole? ni email i.. lynnarep@gmail.com.. thanks a lot :)

    ReplyDelete
  4. Salam, bole share contact details apartment tue tak? :)
    mohd.nassir@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Salam..saya pon nak mintak contact umi tu ye..
    ayuntull@yahoo.com
    Tq

    ReplyDelete
  6. Salam, boleh email contact umi..TQ nurrahimah.mohdrosli@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. salam boleh tak email contact umi...tq ayumi_eqin@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. salam, boleh tak nak email contact umi, thank you. ily_yana83@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. salam, bole pass kan email umi kat wanenis@gmail.com x? tq dear..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum..cantiklah shawl yang u pakai.Beli kat mana ye?Saya pun nak no contact Umi.azimaghani76@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  12. Assaslamualaikum..

    Boleh dapatkan no fon Umi? raharadzuan@gmail.com.

    Thanks!

    ReplyDelete
  13. As salam. Blh tak nak dapatkan no phone Umi. Tq farahziza@gmail.com.
    Thanks

    ReplyDelete
  14. Bestnya.. bole tanye costing nk p london..

    ReplyDelete
  15. salam..boleh saya nak contact number kak umi..thank u
    atikahshafai89@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Salam, boleh email saya contact number kak Umi. Saya ke sana bulan July. Thank you.
    eykazawawi@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Salam..saya nak minta contact no umi boleh? Ni email saya noraliza@selangor.gov.my. tq

    ReplyDelete
  18. As salam, nice blog banyak info thank you. btw saya pun nak minta contact umi :) email saya : idzaida74@gmail.com thanks!

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum, thanks for sharing your trip to London. Boleh share contact number umi pada saya: khazzy116@gmail.com. Thank you.

    ReplyDelete
  20. Assalammualaikum. Boleh saya dapatkan contact no Umi? Emelkan ke yazmin.yahaya@gmail.com. Thank you and great blog, btw. Keep it up!

    ReplyDelete
  21. assalam sis,blh emailkan contact no.umi ? senoritame2004@gmail.com
    tq sista :))

    ReplyDelete
  22. Slm. Boleh email contact no Umi kat hujanungu@gmail.com
    terimakasih bebanyak.

    ReplyDelete
  23. HI boleh dapat contact number umi?
    dee_ross82@yahoo.com
    Many thanks

    ReplyDelete
  24. salam, love reading ur blog. keep it up. :) btw saya Siti, boleh tak dpt contact umi, email me at seetea.libra@gmail.com. much thanks! ;)

    ReplyDelete
  25. slm, blh dptkn contact no kak umi, reflesia_ija@yahoo.com thkns

    ReplyDelete
  26. Hello bole bg contact number umi
    shazreena@hotmail.com

    ReplyDelete
  27. Salam, boleh berikan contact no Ummi.. email saya - azman.hani@gmail.com. thanks.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. salam. saya pun contact no umi. email saya midot_1605@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. sala. boleh email saya contact no umi x? sriledang@yahoo.com

    ReplyDelete
  31. Salam.. boleh bagi contact number umi?
    mazlan81@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Slm.ct..bole bg contact no umi. ASAP..
    TQVM..
    my email:yatie659@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Slm blh bg no umi?damiqula@yahoo.com tq ye

    ReplyDelete
  34. salam....nak mintak contact no umi noorhasmaniza@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Salam,nak minta no hp umi juga..email : tantymarina@yahoo.com
    Jzzk

    ReplyDelete
  36. Assalam,
    Best baca blog nie. Blh bg tau beli tiket tu smua online ke?
    or beli hanya di station sana. Contoh mcm oyster card tu dll
    dan lg satu boleh dapat contact number umi?..
    tkasih

    ReplyDelete
  37. Maaf, terlupa lak... nk bg email : adziekarmila@gmail.com

    ReplyDelete
  38. Salam,

    nak contact no Umi jugak. dewim_p@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum,

    Nice entry on your stay in London. Info yang dikongsi sangat membantu. Mohon contact number Pn Umi jika tidak keberatan. Tqvm : zairahman@yahoo.com

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum...
    baru terjumpa blog nie..dan sangat menarik kerana bnyk info berguna...

    saya merancang untuk ke london diz year...boleh x nak minta contact number umi...nie email saya ye... : cilipadi_sal@yahoo.com or whatsapp : 0126149770

    harap boleh membantu..thanks.. :)

    ReplyDelete
  41. Salam. Serius best blog ni. Details je explanation. Bole email contact number umi? Email to hadarosli@gmail.com. tqq :)

    ReplyDelete
  42. Salam. boleh emailkan no umi? email rosnadhirah@gmail.com
    TQIA

    ReplyDelete
  43. Salam, boleh dapatkan contact number umi. Tq
    Azidamyra@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Salam, boleh dapatkan contact number umi. Tq
    Azidamyra@gmail.com

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  46. Salam..saya pon nak mintak contact umi tu ye.
    .besar pahala awak.. norsahidah@gmail.com

    ReplyDelete
  47. Salam..saya pon nak mintak contact umi tu ye.
    .besar pahala awak.. norsahidah@gmail.com

    ReplyDelete
  48. salam... nk minta contact umi london tu boleh..
    rieza85@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  49. Salam, boleh berkongsi contact no pn umi di london. Tengah plan itinery ke london. noor6417@gmail.com. TK.

    ReplyDelete
  50. Salam..boley saya dptkan no. Tel. Umi..

    Tkasih

    ReplyDelete
  51. Salam..boley saya dptkan no. Tel. Umi..

    Tkasih

    ReplyDelete
  52. Salam,

    nak contact no Umi jugak. chema6768sa@yahoo.com

    ReplyDelete
  53. Salam,

    nak contact no Umi jugak. chema6768sa@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Salam,

    nak contact no Umi jg. uktilpm@gmail.com

    ReplyDelete
  55. Bleh x share contact umi@email, tq 😘

    ReplyDelete
  56. ehh lupa plak nak drop alamat email jutasyima@gmail.com

    ReplyDelete
  57. Slm sis..nak no phone umi ya..tq
    amy_yaya@ymail.com

    ReplyDelete
  58. Slm sis..nak no phone umi ya..tq
    amy_yaya@ymail.com

    ReplyDelete
  59. As salam..blh sy dot no cintct umi jugak...tq
    noorhasibahafandi@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  60. As salam..blh sy dot no cintct umi jugak...tq
    noorhasibahafandi@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  61. Salam Puan..boleh share contact number atau email Umi? Terima kasih, fekrynordin@gmail.com

    ReplyDelete
  62. Salam, boleh berikan saya detail contact umi di email saya: linda.noordin@gmail.com

    ReplyDelete
  63. Salam, boleh berikan saya detail contact umi di email saya: linda.noordin@gmail.com

    ReplyDelete
  64. salam boleh emailkan contact no umi to me : maryamsakinah@yahoo.com

    thanks !

    ReplyDelete
  65. Mohon juga contact umi apartment..email saya amazabidi@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Salam.. blh mintak contact umi apartment,, ni email saya Sitiruhilaradzuan@yahoo.com

    ReplyDelete
  67. assalamualaikum.. blh mintak contact umi apartment,, ni email saya noorassz@yahoo.com

    ReplyDelete
  68. assalamualaikum.. boleh sy dapatkan no contact umi aparment? email saya: noraliza.md@gmail.com

    ReplyDelete
  69. salam sis nak no contact umi.. ainijasmi88@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Salam, mintak nombor Umi, nasranbakar67@gmail.com

    ReplyDelete
  71. Salaam sis. Boleh minta contact number umi? citymera@gmail.com

    ReplyDelete
  72. As salam....boleh saya dapatkan no contact umi?...terima kasih ye.... ahmadnizam075@gmail.com

    ReplyDelete
  73. Hi boleh emailkan no umi di amieamjah@yahoo.com

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum...boleh tolong email contact umi : by_ida@yahoo.com

    Tq

    ReplyDelete