Thursday, August 29, 2013

LONDON-SUMMER 2013 (Part II)

Assalamualaikum & greetings all...

Tak habis lagi berjalan rupan2ya..baru 2 hari berjalan di kota London...malam2 daddy dah mintak urut kaki..tu la..kat Malaysia..asal jauh sikit je..dah mintak naik kereta..Alhamdulillah..cuaca time summer ni membuatkan kita rasa sangat selesa untuk berjalan..memang rezeki kami...

DAY 3 - HOP ON HOP OFF

Sebelum kami ke sini, semua plan untuk ke mana2 di buat oleh kita mrs wifey..then approved by daddy..so plan untuk hari ini nak round satu city..snap2 pictures..then petang nak ke Harrods balik..sebab semalamnya tak puas nak survey harga to be compared to euro prices..

Ramai yang suggest untuk beli any tickets online..sebabnya..kita tak perlu queue utk beli tickets di sana nanti..so what i did..survey & review comments/feedbacks from visitors..then baru book tickets..kita banyak refer to this website..dan dari kakak comel kita Kak Suhaida yg suka visit London..tq Kak Su..

Click here -----> Visit London - Official Website

 Di website ni kita boleh virtually visit kota London and plan untuk buat apa sahaja aktiviti di sana..oleh kerana masa kami sangat terhad di sana (hanya 4 hari-1 hari dah tido all out dah), kami just plan untuk ambil 24 hours hop on hop off (HOHO) plus Madame Tussauds..so hanya dua aktiviti sahaja...tu pun kami ingat boleh habis satu hari..rupanya HOHO pun dah habis satu hari..tak sempat untuk ke Madame Tussaud pada hari yang sama..kenapa kami ambil 24 hours HOHO..sebabnya kami boleh turun naik bas sesuka hati..dan di mana2 jua..actually dia ada banyak pakej..so kita boleh mix & match pakej2 tu mengikut kesesuaian bajet dan masa kita..

At last i chose Pakej dari company ni - Click here!
Kenapa? Sebab banyak feedbacks yang best2 dari visitors..dan murah dari this company - Click here
sometimes ikut season jugak harga pakej2 tu..

So..selepas breakfast, kami terus ke Baker Street Station untuk redeem ticket yang kami dah beli through online..& FYI Madame Tussauds is located at Baker Street ni jugak..senangla kan..
Ni la booth ticket..& kami naik HOHO pun dekat bus stop yang berhampiran..
Let's take a look apa yg menarik di Kota London ni!! Jom..

Our first stop..Trafalgar Square..must visit!
Mommy pulak..Hannah macam biasa..memang time die tido..
Hari ni this area agak kotor sikit..sebabnya..semlm org2 Scotland hang out and mabuk2 coz mereka kalah lawan England semalam...

Actually orang2 di London ni sgt polite & helpful..mereka sgt concern dengan baby especially mommy yang bawa stroller..so kita rasa safe..tapi masih juga berhati2..


Nampak tak sampah sarap dalam kolam tu..i was cheated by my hubby..dia kata..sampah2 tu sebab org2 make a wish..sabar je la..sekali tgk news keesokan harinya..itu adalah disebabkan oleh org2 Scottish yg mabuk..haha..


Nak jugak..
Dapat jugak gambar berdua..Tripod pulak tertinggal..
The classic red bus & phone booth
Our next stop..The Tower of London..ramai orang kan? rimas la jugak..sikit2 nak beratur..hadui..sabar je la banyak2..

Cantik tempat ni..tapi ramai sangat orang..

Tower Bridge
Me..nak cruise..FREE if u book HOHO 24 hours
Dari dalam kapal
Cruise dari Tower Bridge sampai Big Ben..belakang tu Eye on London..
Next Stop - Big Ben!
Stop sekejap snap picture depan restaurant cantik ni..
Actually banyak lagi tempat2 menarik yang we all tak stop by coz masing2 letih dan malas nak turun dari bas..Hyde Park pun tak sempat nak pegi..kalau time berdua mesti tak hingat snap picture macam2 gaya kat mana2 park yang we all visit..bila ada baby ni limited sikit masa tu..sian dia nak makan la..tidur la..tukar pampers la..memang mommy pengsan..belum 2, 3 org lagi ni..takpe..ni semua rezeki anak orang kata..

Petangnya..kami ke Harrods pulak..sebab Harrods tutup pukul 9 malam..so bolehla cuci2 mata lagi walaupun tak berapa nak suka sangat this place..haha..

Lepas cuci mata..kami cuci perut pulak..dalam Harrods ada Laduree..restoran yg glamour dgn dessert2 tu..kami minta yang non-alcohol punya..

Hamboi cik Hannah...kerusi baby pun curlass..interior dia sangat ke'Paris"an

Daddy dah tersandar
Ni lah yang paling sedap
Milk shake- Ni bukan tea time ni..
Tak ingat nama dia..tapi memang sedap..
Then balk apartment and tido untuk energy hari esok..sebelum balik apartment singgah beli fresh milk, strawberry, KFC..hehe..

DAY 4 - MADAME TUSSAUDS, Bye-bye London

Hari terakhir di London..oleh sebab kami dah beli pakej untuk ke Madame Tussauds..so memang kena masuk jugak walaupun queue panjang..even kami dah beli through online, tapi still kena beratur jugak..ye la..dah satu dunia mengadap benda yang sama kan..bukan kita sorang je nak masuk..huhu..
Ramai nak masuk Madam Tussauds..if nak masuk..pagi2 or lewat petang..
As we all know, Madame Tussauds ni muzium patung2 lilin celebrity or VVIP yg ternama..tapi yang menariknya..bukan patung2 je yang ada..ada beberapa aktiviti lain such as movie 4d..siap ada physical effect lagi..worth jugak la..takdela juz snap picture artist je kan..

Abg Johny Depp

Dalam ni tak boleh bawa stroller..so dari apartment kami tak bawa stroller & just bawa this carrier sahaja..
what a smile Hannah?

jeng..jeng..jeng..mommy pun tak nak kalah..

Hannah.."wat mende pulok ni?" 
i lep nadal! 
sape ntah
tak kenal..


i pun nak jugak 

mu ni tak habis2 nak melekat
Haha..byk lagi gambar2 mengarut yg kami snap..tp segan pulak nak publish..haha..
Lepas je ke Madame Tussauds..kami balik ke apartment..tapi sebelum balik..sempatla tengok and beli souvenir2 di area Baker Street tu untuk di bawa balik..actually banyak tempat untuk cari souvenir murah..Oxford street etc..tapi kami dah takde masa sebab perlu packing barang nak ke Brussels, Belgium jam 7.30 malam nanti..

Kami berada dalam Madame Tussauds tu selama 3 jam..lama jugak tu..kami ke Madame Tussauds jam 8.30 pagi..boleh masuk jam 9 pagi.. habis pukul 12 tgh hari..then jalan2 area situ..

Balik apartment, kami packing2 barang..OMG..dah tak muat dah luggage pink yang besar tu..nasib baik dekat Churct Street Market tu ada jual luggage2 murah..beli satu luggage kecil harga dalam 25 pound..then settle problem..hehe

Pukul 4.30 petang kami check out dari apartment Umi..sedih rasanya..Umi suggest untuk naik cab sahaja nak ke sana..coz luggage yang dah bertambah..kami ambil cab dan terus shoot ke train station (St Pancras International) nak ke Brussels, Belgium naik Eurostar..

Train kami jam 7.30 malam..dekat sini..9 malam baru senja..subuh pun jam 4 pagi..lama kan waktu siang dia..huhu..Train ticket dari London to Brussels pun kita beli through online..melalui website ni..
Eurostar Website <----- Click here!
if tak silap dalam 47 pound seorang..kalau promo maybe lagi murah..

Ni la Eurostar..kelajuan dia half dari flight..so dari London to Brussels take about 2 hours 30 minutes..
This train akan melalui tunnel bawah laut..London to Brussels, Belgium
Sebelum check in..wow..kena check in..?? yes..sebab kita nak cross border, so dia akan check luggage..imegresen..check passport..so kena sampai awal juga..

Beg telah beranak satu..
Oleh kerana kami sampai awal..so hang out dulu..tea time!
Next..to Brussels, Belgium..
After check in.. 
Nak naik ke platform..
Luggage yang besar2 kena letak kat tempat luggage dekat dgn pintu masuk..so make sure yang dlm luggage tu takde valuable item..if nak letak kat atas kepala tu...masukkan barang2 berharga dalam beg kecik ala2 macam dalam flight..
Daddy tengah siapkan itinerary..cewah..
Jam 10.30 malam..sampailah kami di Brussels, Belgium..Yeay...!!

Kawan hubby yang berkerja di sana telah menunggu kami untuk ke rumahnya..TQSM to them..we are so grateful..

So..malam ni tidur lena2..tomorrow will be a great day!!


PART III - nEXT! 


3 comments:

  1. Salam

    Dear nak tanyalah kat London PRADA latest design ke?Dan murah tak? If ok..how much u bought? Berapa RM? or Pound? Am going to Paris, London n Amsterdam lagi 4 hari ni..so tgh survey survey harga handbag..

    Tq...

    ReplyDelete
  2. Wasalam MiszLinda..Prada ada yg latest ada yang lama..if u r lucky..mereka upload dlm outlet..but u have to be there early to grab the nice one..price lower than their boutique..at least 33%..but maybe for new arrival..the price remain i guess..just cuci2 mata nanti..Btw happy holiday ya!

    ReplyDelete
  3. Hi.. I ada bc dlm blog u yg kalau pegi london is a waste spend lama2 kt sana. I mcm nk spend 9 night kat london. Tp ke paris i nk beli balik hari je. What is your advise? Since u dh pegi sana kan.

    ReplyDelete