Friday, September 6, 2013

PARIS..Shopping Paradise! - LAST PART!

Assalamualaikum & greetings all!!

Finally dah di penghujung percutian dah we all ni..rasa sedih..sebab selama 6 hari ni dah bersama bertiga ke mana2..nanti bila masuk office mesti rindu dengan hubby & Hannah..Hari yang ke 7 ni kami dah plan untuk ke Paris dari Brussels, Belgium..coz we will depart to KL from Paris..i chose depart dari Paris sebab combination tu antara yang termurah masa booking flight dengan Qatar Airways hari tu..KL - LONDON, PARIS - KL..So what we wanna do in Paris?? Bagi mereka2 yang shopaholic..Paris would be the destination that they must go...and of course kerana Paris juga banyak tempat cantik dan menarik untuk dikunjungi..

At the first place, ramai yang memberi peringatan untuk be careful while we are in Paris..sebab ramai pick pockets yang sangat profesional..tq guys for reminding us..coz of that..we decided untuk berada di Paris 3 hari 2 malam sahaja..tapi lepas tu rasa menyesal pulak..patutnya..masa di London tu kena pendekkan and stay longer in Paris..we had so much fun there!

Tapi mestila berhati2 jugak dengan pick pockets atau mereka2 yang homeless..
Happy2 jugak..if hilang passport tak ke naya? Banyak cerita yang kita jumpa dalam blog..ada yang hilang luggage..hilang passport..tapi tawakal je la..kami sangatla protective to each other..sentiasa je memerhati mereka2 yang weird..haha..kelakar je rasa..dah macam mata2..

DAY 7 - BRUSSELS - PARIS

Train kami ke Paris dari Brussels Midi adalah pada jam 7.15 pagi..paginya..kesian Tuan Faizal awal2 pagi dah bangun hantar kami ke station..semalamnya letih tak hingat berjalan ke Volendam & Zaanse Schans, Holland..pagi2 wife Tn Faizal dah siapkan bekal kami iaitu nasi putih dengan lauk ayam blackpepper..lauk tu la yang memenuhkan perut ini for the next 2 days..Paris agak susah juga nak cari kedai makanan Halal..Alhamdulillah ada bekalan..and tqsm to mereka sekeluarga untuk selama 3 hari kami berada di Brussels..memang pengalaman yang sangat indah..best2!

Jam 6.45 pagi kami dah tiba di train station Brussels Midi..if dari London to Brussels kami naik Eurostar, kali ni kami naik Thalys untuk ke Paris..sama juga sistem dia..hanya book melalui eurostar website je..price lebih kurang 25 euro seorang..perjalanan mengambil masa satu jam..

Akhirnya selepas satu jam perjalanan..kami tiba di Paris Nord (train station di Paris)..
Paris Nord - Pagi2 dah ramai orang
Sedang bersiap sedia macam nak berperang time ni..luggage semua pegang kuat2..haha..
Sampai di Paris pagi sangat..so nak check in hotel pun macam segan2 ayam pulak..just lepak2 dulu sebelum kami naik cab ke hotel..kami booked di Hotel Quality Malesherbes...berdekatan dengan La Fayyatte..Printempts...all the shopping mall di Paris..walking distance dalam 10 minit dari hotel kami..if nak naik metro (underground) pun boleh..so jangan lupa untuk ambil map metro di train station atau pun ada juga disediakan di Hotel..

Then kami pun ready untuk ambil cab ke hotel dengan charge sebanyak 12 euro if im not mistaken..sampai je di hotel..kami cuba untuk check in..and sepanjang kami di Paris, kami tak rasa sangat language barrier coz my hubby dah siap2 download translation punya application dalam gadget dia...receptionist di hotel pun boleh speaking..so..okla..takla rasa terasing sangat..
Inila hotel kami
Unfortunately receptionist tu kata tak boleh check in lagi coz bilik tak ready..we have to come back at 2pm..ok fine..so kami just drop luggage je kat situ..since my hubby kata dia nampak La Fayyatte open at 8am (tajam je mata dia bab2 ni)..kami pun terus ke sana..time ni kami survey2 dulu anything..untuk my mom, sister, brothers..mom in law..semua la..sebab di kebanyakan tempat yang kami pergi, belum sempat lagi nak belikan apa2 untuk mereka..

Pagi2 lagi dah q macam ni..how come? If sesiapa bawa stroller with BABY (if takde baby tak boleh ye), u alls tak payah beratur..
 Murah sangat ke sampai semua butik2 branded ni kena beratur untuk masuk? Tapi sebenarnya..harganya memang murah selepas kita dapat tax refund..kadang2 tax refund dia boleh sebanyak harga flight ticket ke Paris..pheww..kalau di Harrods penuh orang2 Arab..di La Fayyatte pula, penuh pelancong2 dari China/Taiwan..tu yang dapat kami observe..& sales assisstant dia pula sangat genuine/pure compared to Harrods..haha..nampak keikhlasan dia tu..actually kat mana2 je dalam Paris ni kita boleh jumpa Chanel, LV etc..so bolehla pilih nak shopping kat mana..huhu
Comel x? Tengok2 je..
La Fayyatte - Shopping mall
Time ni i just bought 1 bag for my sister..& then nak hot stamping kat bag tu..so kena tunggu about 2 hours...sementara nak tunggu siap, kami brunch kat level 6 iaitu La Fayyate Cafe..boleh tahan sedap jugakla food dia..we all makan grilled salmon with fries..price pulak tak la mahal sangat..just standard price..but what we noticed..harga souvenir kat Paris agak mahal dari tempat2 yang kami dah pergi..hrmm..menyesal pulak tak beli tshirt, keychain ke, kat London..cheaper than Paris..redha je la..

At 2pm, terus balik hotel balik untuk check in..nice room..tapi lift dia bapak sempit..sorang je boleh muat..dgn luggage..macam mana la dieorg ni..aduila..

Lepas check in di hotel, semua ke laut..huhu..letih semalam tak habis lagi..pagi pulak kena bangun..nak buat macam mana..time tu la ticket price train nak ke Paris ni murah compared to masa2 yang lain..

Dalam pukul 4.30 pm terjaga..if duduk saja, membazir pulak masa tu kan..so we all decided untuk ke Champs Elsyees..apa yang ada kat sini? macam jalan Tar kot..just brand dia je yang gah2..kami naik Metro dari St Augustin ke Champ Elysees..tapi kena tukar train di Franklin D.Roosevelt..untuk memudahkan u alls..download application Metro di Paris dalam gadget masing2..sangat memudahkan untuk kita plan perjalanan kita..and takdela kita asyik nak tanya orang2 France yg tak layan speaking..hehe
Metro (Underground)..sangat efisyen!
Di Champ Elysees
mana nak start shopping ni?
Daddy dah shopping..tak boleh jadi nih..
So hari pertama kami penuh dengan aktiviti menyoping dan menelaah map metro..On the way balik tu kami terperasan satu kedai makanan halal..syukur..payah bebeno nak carinya..dapatla beli ayam sekor..lagipun lauk Maria ada lagi..sampai je di hotel..makan cepat2 disebabkan kelaparan teramat..hotel Quality ni akan lock pintu depan dia jam 6 petang..rasa secure la jugak..sebab time tu orang2 homeless ni dah mula kelihatan..so cepat2 balik & kurangkan keluar malam2 k..  

DAY 8 - TOUR DE PARIS!

Macam biasa..hari kedua baru kami akan jalan2 di sekitar kota Paris..kami dah book awal2 hop on hop off (HOHO) di Malaysia through online..kali ni kami just ambil HOHO 24 hours and FREE River cruise..asyikla beriver tak habis..sebab kota dieorg ni memang banyak sungai..dah ada sungai..banyakla pulak jambatannya..

Paris banyak sangat monumen yang cantik2..to me sangat cantik! Patutla orang2 seni suka ke Paris..in fact Parisla world's no 1 tourism destination..sangat berseni..tapi banyak sangat patungnya..kalau kat rumah..mak kata takut malaikat tak masuk...:))

Kami ke tempat HOHO ni bermula jam 11 pagi..agak lewat..sebab terlewat bangun..
Dalam HOHO tu kami duduk saja..malas nak turun..memang nak rehat2 sambil tengok pemandangan kota Paris..Just snap picture dari dalam bas..so ada la beberapa picture yang nampak pantulan cahaya..huhu..


Musee De Lurve
Dua Beranak
Pintu gerbang ni di Champs Elysees


Banyak2 tu tak tau nama..ni je la yang tau..Eiffel Tower..cuaca sgt best untuk berposing..kejap mommy.kejap daddy..kalau tak malu mintak orang2 di situ tolong ambil gambar..


Kami lagi..
Macam park..hang out bawah pokok..
Nak ke cruise..
we have to redeem ticket untuk naik cruise di sini
Bridge dia pun cantik kan..

Dari tempat cruise
My Favourite picture!
Bahagianya bila kamu semua di sisi..

Hannah pun nak gambar sorang2 kat Eiffel tower..
Sape nak beli Keychain, beli kat sini..murah sangat2..beli kat orang2 africa..kesian dieorg panas2..cari duit untuk sesuap nasi..macam kat Bandung pulak aku rasa..beli 5 euro dapat 50 keychain Eiffel Tower..
Sebelum shopping minum dulu..
Hannah dah tidur & time to continue shopping..haha
Lepas habis HOHO, cuci mata lagi ke La Fayyate..tak habis2 mommy & daddy Hannah ni..
Bila dah menyoping mula la fikir tak cukup luggage..oh ye..jangan lupa untuk minta borang tax refund di semua butik yang u alls pergi ye..if di London minimum purchase must above 30 pound, di Paris lain sikit..mesti lebih 130 euro baru entitle untuk tax refund..

Hasil kenyopingan..huhu..harga memang murah dari di Malaysia..pening kepala nak packing..adoi..
Malamnya terus fengsan tak sedar diri..sampai terlupa nak makan..nasib ada maggi...maggi oh maggi..memang menyelerakan! 


DAY 9 - LAST DAY

Sedar tak sedar..akhirnya berakhir juga percutian kami..rasa tak puas holiday di Paris..banyak lagi tempat2 menarik yang kami tak jejak..so..sesiapa nak ke europe, stay la lama2 di Paris..puas jalan..puas shopping..haha..

Jam 6 pagi mommy dah bangun siapkan makanan Hannah & daddy..packing2 etc sementara Hannah and daddy di buai mimpi..jangan tak tau..mommy siap bawa lagi steamer & blender Hannah..sebab Hannah tak suka makan benda2 lain selain carrot & sweet potatoe..tu yang penuh luggage tu..

Dengan barang2 yang dishopping..termasuklah souvenir..diisytiharkan beg kami memang tak muat..so..memang kena pergi cari mana2 beg murah kat kedai2 di kawasan ni..then terus kejut hubby & siapkan cik Hannah..

Sebelum check out..sempat lagi kami layan perasaan kat beranda hotel..depan hotel kami ni mcm monumen..

We will check out at 12pm..so..we decided to leave our luggage di counter & terus ke La Fayyatte lagi..lagi?? balik2 muka kiteorg menebeng kat situ..haha..on the way ke La Fayyate tu terjumpa pulak kedai beg yang murah2..beli beg 10 euro..pheww! nasib jumpa yang murah..bolehla letak baju2 kotor..then lunch di Level 6, La Fayyate..

Flight kami jam 10.30 malam..tapi kami plan untuk tiba awal di airport untuk uruskan hal2 tax ni..kami tiba di airport jam 5.30 petang..so plan untuk jalan2 nyoping di airport pulak..haha..sebab di airport dah takde tax dikenakan..

Itula ceritanya kami di Paris..

As a conclusion.. Paris memang kota cinta, nice people..tapi makanan halal agak susah sikit, souvenir mahal sikit..best untuk shopping..! Two words Paris yg kami selalu guna..Bonjour & Merci! Haha..

Next vacation nanti for the next entry ye..:))

Till we meet again..

9 comments:

  1. Thanks for the info syira..InsyaAllah Paris here i come this December..

    ReplyDelete
  2. welcome Deeba! December..bestnye..sejuk..boleh stylo mylo!..jgn lupe snap2 yer..hihi

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing..i memang tgh cari blogger yg pergi paris/london naik qatar...especially yg bwk anak..nak tau okay ke tak..sbb klu tgk harga other airlines..nangis..he3

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Seronoknye berjalan.. Good info to share with us..
    Feel free to visit my blog
    http://nurhananizawawi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Sala kenal...bestnya Paris..impian sy jg..

    ReplyDelete
  7. Berada di paris sekarang 1st day..4 am subuh.. dan mata takleh tido balik. Sambil tunggu baca blog ni.. will update my blog later

    ReplyDelete
  8. Berada di paris sekarang 1st day..4 am subuh.. dan mata takleh tido balik. Sambil tunggu baca blog ni.. will update my blog later

    ReplyDelete
  9. Hi Ms Syira, nak tanya kalau nak beli barang2 kat LV or Gucci store ni, you buat payment by cash or card untuk semua bag tu?

    ReplyDelete